معرفی این تفسیر در کتاب طبقات المفسرین

معرفی این تفسیر در کتاب طبقات المفسرین

 ده جـلـد از ايـن تـفـسـيـر شريف به گونه ى متفرق در هند به چاپ رسيده است و آنهاعبارت از مـجلدات 1ـ2ـ3ـ6ـ8ـ9ـ13ـ14ـ15ـ16 خوشبختانه مقدار قابل توجهى از اين تفسير به خط پدر و پـسـر در كـتـابـخـانه آية اللّه مرعشى در قم موجود است از جمله جلدهاى7 ـ8ـ10 ـ 14ـ 15ـ17ـ 18ـ19ـ 20ـ21ـ 3 2 ـ 24ـ25ـ26ـ27.

در جـلـد اول ايـن تـفسير تقاريظ فراوانى از سوى علما و مراجع بزرگ بر آن نگاشته شده است كه نـشانگر ارزش علمى اين تفسير مى باشداز آنجمله تقريظ رئيس شيعه مرحوم آية اللّه العظمى حاج مـيـرزا مـحمد حسن شيرازى (قدس سره ) متوفى 1312مى باشد كه اين تقريظ در معرفى تفسير كفايت مى كند:.
وى پـس از حـمـد و ثـنـا مى نويسند: در لوامع التنزيل و سواطع التاويل الحاوى لمعالم التفسير و التاويل و المحتوى لغررالفوائد والمتضمن لدررالمقاصد فمااتقن مبانيه وارق معانيه و احسن نظامه و احـكـم قـوامـه , حـيـث انه اجتنى اثمارها من مغارس العلوم والحكمة وازهارها من رياض النبوة والامامة موشحة بالمناسبات , ذوقية و محلاة بالدقايق العقلية اللهم اجعل سعيه مشكورا)). ((لـوامـع الـتـنزيل شامل دانشها و حقائق تفسير و تاويل و سرشار از فوائد زيبا وارجمند و درهايى اسـت كه جستجوگران بايد به آنها دست يابند مؤلف محترم به يمن بهره گيرى از سرچشمه هاى علوم و حكمت واستفاده و نورگيرى از باغ نبوت و امامت ,مبانى كتاب را استوار و از معانى لطيف و ظـريـف , آنـرا آكنده و سرشار ساخته است و كتاب را با ريزه كارى هاى عقلى آراسته نموده است خدايا سعى و تلاش او را قبول فرما.
مـرحـوم آيـة اللّه الـعـظـمى فاضل اردكانى (متوفى 1305 يا 1302) نيز در تقريظى كه داده اندمى نـويـسـند: ((خداوند مؤلف جليل را به پاس تلاش و كوشش سختى , كه درتحقيق حقايق قرآنى و كـشـف دقـايـق تـاويـل آن انجام داده اند خير و اجر عنايت فرمايد,مطالب كتاب كه جز از خامه ى دانشوران برجسته نخواهد تراويد, عقلها رامبهوت مى كند)). در جلد اول تفسير حدود 35 صفحه تحت سى عنوان پيرامون مباحث تفسيرى وعلوم قرآنى آمده اسـت وى منابع تفسير خود را اعم از شيعه و سنى و در عرصه هاى گوناگون حديث , كلام , تاريخ معرفى مى كند كه حدود 22 تفسير و تعدادى از كتاب هاى حديث و كلام شيعه و حدود 18 تفسير و كتب حديث و كلام از منابع عامه و اهل سنت راتشكيل مى دهد.
بـنـا به اظهار نظر اهل خبره اگر اين تفسير امروز به صورت وزيرى چاپ شود كمتراز بحارالانوار نمى شوديعنى در حدود 110 جلد وزيرى .
گفتار حاج آقابزرگ :
در كـتـاب نـقـبـا الـبـشـر ص 66 مـعرفى وى به صورت كامل انجام پذيرفته است تفسيروى يك تـفـسيربزرگ فارسى در چندين مجلد متعارف مى باشد ولى بخشى از آن انتشاريافته است فرزند بـرومـندش سيدعلى آنرا به اتمام رسانده است پس چند جلد گشته است و از مجلدات آن تا سال 1326 بـرخـى بـه چاپ رسيده است و تقريظاتى از سوى علما برآن افزوده اند تاكنون 16 مجلد جز قرآن از سى جز آن در آمده است و تصميم برآنست تفسير را در سى مجلد كامل به پايان برساند)).
 گفتار مرحوم خيابانى :
كـتـابـشـنـاس معروف صاحب علما معاصرين مى نويسد: ((تفسير لوامع التنزيل وسواطع التاويل تفسير مفصل مبسوطى است مشتمل بررسى مجلد و محتوى برتحقيقات شريفه و مطالب مهمه و احوال علما اخيار و اخبارائمه اطهار(ع ) و در تصانيف مطالب در ضمن مجلد اول لوامع در دو قسم بودن باران مى نويسد: در در منثور مروى است كه بارانى كه از آسمان است در آن گياه مى رويد و آنچه از درياى شور ابر مى دارد حركت آن و ابر و رعد و برق شيرين مى سازد واز آن سبزه نمى رويد در كـتاب المطر ابوالدنيا از ابن عباس روايت كرده است كه خدا مى آفريند مرواريد را در اصداف از بـاران آسـمـان دانه ى بزرگ از قطره بزرگ و دانه ى كوچك از قطره كوچك مى باشد ص 125 آن تفسير ))((357)). چاپ :.
در سـال 1325 در لاهـور چـاپ سـنـگـى انـجـام گرفت كه موقع چاپ جلد سيزدهم آن ,مؤلف درگـذشت و بقيه ى مجلدات هيجده گانه را سيدابوتراب رضوى لاهورى متولد1288 ق به اتمام رسانيد.

 

طبقات المفسرین .جلد 4 .ص:259-264




:: موضوعات مرتبط: معرفی تفسیر لوامع التنزیل , ,
:: برچسب‌ها: لوامع , التنزیل , و , سواطع , التاویل , لاهوری , ابوالقاسم , تفسیر , قرآن , کریم ,
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
نویسنده : سید حسین نقوی
تاریخ :
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: